Av: Professor Øyvind Kvalsnes - Institutt for ledelse og organisasjon på BI.

Samtidens samtaler er gjerne uforsonlige, harde og usaklige. Vi kan bedre, men hogger løs på folk som har andre synspunkter enn oss selv. Se bare hvordan de snakker sammen i Odda. Der har noen foreslått at det bør bygges en pendelbane til Rossnos, 1407 meter over havet. Den kan trekke turister til bygden. Fra før er Trolltunga blitt en magnet som trekker til seg unge og aktive turister. Med pendelbane kan også de som ikke er så lette til beins komme seg til fjells og få en flott naturopplevelse.

Forslaget har skapt full krangel innerst i Sørfjorden. Kritikerne mener at pendelbane vil være «grov voldtekt» mot naturen og skade villreinbestanden. Tilhengerne hever at Odda-samfunnet vil dø ut uten initiativ som dette. Ordføreren beklager at altfor harde ord spres av voksne folk, særlig på Facebook. Det gjør at mange velger å holde kjeft, selv om de har vettuge meninger om saken. Frontene er skarpe og uforsonlige.

Skjellsordene sitter løst i bygden

Oddingene har en historikk for å høylytt og bitter krangling. Sist det gikk ekstra hardt for seg var da det handlet om søknad om å komme på Unesco sin verneliste. Etter brutal ordstrid endte det i 2007 med folkeavstemning og nei til vern. Med pendelkrangelen er oddingene i gang igjen. Skjellsordene sitter løst i bygden.

Det er ikke bare i Odda at meningsutvekslinger skjemmes av skarp og usaklig ordbruk. Det samme skjer når vi diskuterer temaer som fylkesgrenser, koronatiltak og kjønn. I Debatten på NRK sammenliknet en politiker kvinnfolk med kuer og karer med okser, for å få frem et poeng om kjønnsidentitet. Vi kan være uenige om billedbruken, men i ettertid har politikeren fått kjeft for å ha sammenliknet transseksuelle med husdyr i fjøset. I virkeligheten var alle mennesker inkludert i sammenlikningen, uten unntak.

Saklighetsnormer

Vi kan bedre enn dette. Det er på tide å bli enige om noen normer for saklig samtale. Arne Næss lanserte noen saklighetsnormer rett etter andre verdenskrig. Der var han særlig opptatt av at vi ikke burde være tendensiøs i gjengivelsen av hva andre mener. Hvis noen sammenlikner hele menneskeheten med okser og kyr, så ikke påstå at vedkommende bare trekker likheter mellom en utsatt gruppe og dyrene i fjøset. Den fjellklatrende filosofen kom med en rekke normer for hvordan vi ikke burde oppføre oss i en samtale.

Les hele innlegget her..

Innlegget ble først publisert i BT.no 04.03.22.