Sabine er utdannet frisør og jobbet som dette både i Tyskland og Norge. Hun har tilbrakt mange år i helsevesenet og til og med gått skole til helsefagarbeider, men fant veien tilbake til frisøryrket, før hun på grunn av helseplager måtte avslutte i 2020. Hun startet da i et samarbeid med Astero, hvor hun først prøvde ut ulike butikkjobber, før hun etter hvert fikk praksis hos Clas Ohlson. Her fikk hun prøve ut ulike oppgaver, vakter og stillingsprosenter over tid.
Sabine fikk gode tilbakemeldinger fra sin leder og kollegaer, hun er veldig flink med kunder og hun er en positiv faktor i butikken. I tillegg så viste hun sin arbeidsgiver at hun ville, og gjorde sitt ytterste for å få dette til å fungere. Jobben ga mestringsfølelse for Sabine og troen på at hun kunne stå litt i jobb til tross for sine helseplager. Avgjørende i prosessen var hennes leder Eskil. Sabine forteller om en leder som ser løsninger fremfor problemer, han har et åpent sinn og har lyst til å finne gode løsninger for alle parter.
Betydningen av å være i jobb
Sabine forteller at det betyr mye for henne å kunne være litt i jobb, ha kollegaer, føle på mestring og også kunne si til barna sine at dette er hennes arbeidsplass. Hun føler at hun er en del av gjengen på jobb selv om hun bare har en liten stillingsprosent og har noen begrensinger i henhold til hvilke oppgaver hun klarer å gjøre. Hun forteller at alle kollegaer er forståelsesfulle og at de hjelper hverandre.
Å få sjansen
Sabine sier selv at hun er usikker på hvor hun hadde stått i dag dersom hun ikke hadde møtt en arbeidsgiver som er så forståelsesfull og legger til rette. Hun er redd for at hun hadde stått helt utenfor arbeidslivet om hun ikke fikk sjansen på Clas Ohlson. For henne og mange andre i denne situasjonen betyr det mye å føle at de hører til og er inkludert.
Hennes leder Eskil forteller at det var avgjørende at Sabine fikk god tid i utprøving gjennom tiltak i Astero, og etter en lengre praksisperiode var han klar for å gi Sabine en liten fast stillingsprosent. Han beskriver at han synes det er givende å se at folk vokser når de får sjansen.
Nå har det gått over 3 år siden Sabine avsluttet tiltak i Astero og både hun og arbeidsgiver er fortsatt fornøyde. De innrømmer at det har vært noen «humper på veien», men når både arbeidstaker og arbeidsgiver er positivt innstilt og løsningsorienterte, blir det alltid gode løsninger på utfordringer som oppstår.
Takk for at du delte din historie Sabine!